Focaccia

Underbart goda!! Fick lite soltorkade tomater av mamma som jag ville göra något med, så då blev det ett focacciabröd!!
Det är även jättegot att ha rödlök på, tyvär hade jag inte det hemma.



25 g jäst
6 dl ljummet vatten
1 msk honung
½ msk salt
2 msk olivolja
12-14 dl vetemjöl
1-2 dl hackade färska örter

Smula jästen, blanda med vatten. Lägg sen i honung och salt. Ha i olivolja och vetemjöl till en lös deg. Töm sist ner örter.
Arbeta degen och låt jäsa ca 45 min.
Töm ut degen på väl mjölat bakbord och arbeta ihop till en smidig deg. Kavla ut till en stor fyrkant som täcker en plåt.
Tryck ner soltorkade tomater, rödlök eller oliver i degen, pensla med olivolja och strö över flingsalt.
Jäs ca 25 min.
Grädda 200° ca 20 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0